Seuraavassa esitellään joitain strategisen oppimisen keskeisiä ylätason käsitteitä. Mukana on myös perinteisiä käsitteitä ja viittauksia siihen, miten strateginen oppiminen vaikuttaa niihin.
Henkilöstön kehittäjä (HRD)
Perinteinen käsite, joka tarkoittaa yrityksen tai organisaation henkilöstön osaamisen ja suorituskyvyn kehittämisen asiantuntijaa. Strateginen oppiminen syventää ja laajentaa HRD-ammattilaisten osaamista.
Jatkuva oppiminen
Oppimista elämän ja työuran varrella. Strateginen oppiminen on myös jatkuvaa, mutta jatkuva oppiminen ei välttämättä ole strategista.
Johtaminen
Tavoitesuuntautunutta vuorovaikutteista sosiaalista toimintaa, jonka avulla pyritään siihen, että ihmiset toimivat paremmin ja tehokkaammin kuin ilman johtamista. Prosessi, jossa vaikutetaan oman tai organisoidun ryhmän toimintaan sen päämäärien saavuttamiseksi. Johtaminen on strategisen oppimisen osajoukko eli sisältyy sen käsitteeseen.
Johtajuus
Kykyä ohjata ihmisiä yhteisiä tavoitteita kohti. Laajasti ymmärrettynä johtajuus voidaan nähdä toisiimme vaikuttamisena. Johtajuus on strategisen oppimisen osajoukko eli sisältyy sen käsitteeseen.
Muutosjohtaminen
Perinteinen käsite, jolla viitataan muutoksen aikaansaantiin johtamisen avulla. Organisaatioiden ”ylätasolla” tapahtuva muutosjohtaminen kohtaa tyypillisesti muutosvastarintaa. Käsitettä voi pohtia myös kysymällä, mitä johtaminen on ilman muutosta? Onnistunut muutosjohtaminen on todellisuudessa muutosoppimista.
Oppiminen
Uusien tietojen, taitojen, arvojen ja asenteiden omaksumista. Oppiminen ilmentää toimintaa ja on dynaaminen käsite. Se on kaikkiallinen ja elämän perustava ominaisuus.
Oppimisen johtaja (CLO, Chief Learning Officer)
Organisaation johtoon kuuluva henkilö, jonka tehtävä on rakentaa oppimisesta tai oppimisen avulla kestävää ja omintakeista kilpailuetua. Oppimisen johtajassa yhdistyy strategia- ja kehittämis- ja henkilöstön kehittämisjohdon rooleja. Hän ymmärtää organisaation toimintaympäristöä ja liiketoimintaa sekä strategisen oppimisen mahdollisuudet.
Oppimisen johtaminen
Tavoitesuuntautunutta muutoksen aikaansaamista koko työyhteisön relevantin oppimisen avulla.
Osaaminen
Oppimisen tulos. Tietyllä hetkellä olemassa olevat tiedot ja taidot. Osaaminen on inhimillistä pääomaa.
Osaamisen johtaminen
Työelämän perinteistä kielenkäyttöä, mutta käsitteenä ongelmallinen. Koska osaaminen kuvaa hetkellisiä tietoja ja taitoja, niin mitä tarkalleen ottaen johdamme, kun johdamme osaamista?
Käsite on tyhjä tai sillä todellisuudessa viitataan oppimisen johtamiseen.
Osaamisen kehittäminen
Perinteinen käsite, joka viittaa toimintaan jolla pyritään lisäämään tai jalostamaan osaamista. Se voi tarkoittaa oppimista tai oppimiseen kehittämistä, mutta on käsitteenä muodollinen ja suppea.
Strategia
Suunnitelma, jonka toteutuksen avulla pyritään saavuttamaan tietty päämäärä, kilpailuetua tai menestystä. Strategisen oppimisen näkökulmasta strategian laatiminen ja toteutus on yhteinen oppimisprosessi.
Strateginen johtaminen
Organisaation kannalta merkittävien tavoitteiden suunnittelua ja toteutusta. Strateginen johtaminen voidaan nähdä strategisen oppimisen alakäsitteenä.
Strateginen oppiminen
Päämäärien kannalta relevanttia ja eettistä oppimista. Käsite skaalautuu henkilökohtaisesta elämästä yrityksiin, työyhteisöihin ja yhteiskuntiin. Strateginen oppiminen tunnistaa oppimisen keskeisen merkityksen halutun muutoksen syynä. Se uudistaa strategista johtamista.
Ylätason strategia
Perinteinen käsite, joka viittaa ylimmän johdon laatimaan strategiaan, joka delegoidaan organisaation jalkautettavaksi – myös valuttaminen-sanaan saattaa törmätä. Ylätason strategiassa vain ylin johto oppii, vaikkei sitä välttämättä tiedosta tai oppimisena sanoita.