Ratkaiseva osa oppimisesta tapahtuu työuramme aikana. Työyhteisöjen oppimiskyky jakaa ne lopulta selviytyjiin ja häviäjiin. Niinpä oppiminen ansaitsee paikan johtamisen ja koko työyhteisön toiminnan ytimessä. Itsestään tämä ei tapahdu, ja tarvitaan laadukasta oppimisen johtamista.
Oppimisen johtajan perustehtävä on rakentaa oppimisesta organisaatiolleen kestävä erottautumis- ja vahvuustekijä. Hän on toimitusjohtajan lähimpiä luottohenkilöitä ja ymmärtää organisaation toimintaa laajasti.
Oppimisen johtajan tehtävä on useimmissa organisaatioissa ajatuksenakin uusi. Oppimisen johtaja (CLO) on ensimmäinen aihetta käsittelevä kirja. Sen teemoja ovat oppimisen johtajan tarpeellisuus, tehtävä, työn organisoituminen, urapolut ja tarpeelliset osaamisalueet.
Oppimisen johtajien lisäksi kirja on hyödyllinen kaikille johtamisen uudistamisesta ja työelämän strategisesta oppimisesta kiinnostuneille.
Kirja vastaa kysymyksiin
- Kuka ja mikä on oppimisen johtaja?
- Miksi hän on tärkeä?
- Mitä hän tekee?
- Mitä hänen kannattaa osata?
Kirjan avainkäsitteitä:
- Oppimisen johtaja (Chief Learning Officer, CLO)
- Strateginen oppimisen johtaminen
- Kilpailuetu
- Oppimiskulttuuri
- Systeeminen osaaminen